Oktatáselméleti Kutatócsoport (OK)


ok1


Honlap: http://www.edu.u-szeged.hu/ok/

fő fejlesztésének webcíme: http://pedagogus.edia.hu/

 

Vezető:

Csapó Benő, DSc, egyetemi tanár

 

Tevékenység:

Az Oktatáselméleti Kutatócsoport 2003-ban alakult. Kutatócsoport az SZTE Neveléstudományi Intézete mellett működik, annak több évtizedes kutatási és képzési hagyományára épít, kapcsolódik az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport munkájához, azzal közös infrastruktúrát tart fenn. Kutatásokat végez a neveléstudomány területén, feladatának tekinti különösen a matematikai és a természettudományos műveltség, az olvasás-szövegértés, valamint a tudáselsajátítást befolyásoló kognitív és affektív készségek vizsgálatát. Célja a kutatók és az eredmények alkalmazásában érintett iskolák közötti tartós partnerkapcsolat kiépítése és fenntartása, gyakorlati szakemberek bekapcsolása a kutatómunkába, az eredmények széles körű elterjesztésének segítése, a kutatás, a fejlesztés és a képzés egységének megteremtése. Projektjei közül néhányat kiemelve: az eDia és eLea rendszer fejlesztése; online mérés értékelés megvalósítása a finn Tampere városában lévő tabletprojektben; az egyetemi bemeneti mérés lebonyolítása; az eDia rendszer fejlesztése és működtetése több mint 900 partneriskola bevonásával.


Mikor alakult: 2003


Pályázati támogatás: TÁMOP-3.1.9-08/1-2009-0001, TÁMOP-3.1.9-11/1-2012-0001, EFOP-3.2.15-VEKOP-17, SAILS FP7

 

Konferenciák:

Pedagógiai Értékelési Konferencia http://www.edu.u-szeged.hu/pek/

 

Publikációk:

Molnár Gyöngyvér, Makay Géza és Ancsin Gábor (2018): Feladat- és tesztszerkesztés az eDia rendszerben. SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoport, Szeged.

Habók, A. (2017). A tanulás tanulása – A tanulás hatékonyságát befolyásoló tényezők. Gondolat Kiadó, Budapest.

Csapó, B. és Funke, J. (Eds.). (2017). The Nature of Problem Solving. OECD, Paris.

az egységhez kötődő 2017 és 2018-ban publikálásra került publikációk (hazai és nemzetközi referált folyóirattanulmányok, könyvfejezetek) Molnár Gyöngyvér és Csapó Benő (2018): The Efficacy and Development of Students’ Problem-Solving Strategies during Compulsory Schooling: Logfile Analyses. Frontiers in Psychology, 9:302. doi:10.3389/fpsyg.2018.00302

Csapó, B. & Molnár, Gy. (2017). Potential for assessing dynamic problem-solving at the beginning of higher education studies. Frontiers in Psychology, 8(2022). 1–12. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.02022

Pásztor-Kovács Anita, Pásztor Attila és Molnár Gyöngyvér (2018): Kollaboratív problémamegoldó képességet vizsgáló dinamikus teszt fejlesztése. Magyar Pedagógia, in Press.

Molnár Gyöngyvér és Csapó Benő (2018): Technology-based diagnostic assessments for identifying early learning difficulties in mathematics. In: Fritz-Stratmann, A., Räsänen, P. and Haase, V. (Eds.): International Handbook of Mathematical Learning Difficulties. Springer, in Press.

Wu, H. & Molnár G. (2018): Computer-based Assessment of Chinese Students’ Component Skills of Problem Solving: A Pilot Study. International Journal of Information and Education Technology, 8(5), 381-356.

Molnár Gyöngyvér és Magyar Andrea (2018): A szóolvasó készség papíralapú és online értékelő-fejlesztő rendszere. In: Nagy József (szerk.): A funkcionális analfabétává válás megszüntetése. Mozaik Kiadó. in Press.

Tóth Alisa, Kárpáti Andrea és Molnár Gyöngyvér (2017): Színpercepció és színértelmezés online mérésének lehetőségei kisiskolás korban. Magyar Pedagógia, in Press.

Tongori Ágota és Molnár Gyöngyvér (2018): Az interneten való böngészés hatákonyságának vizsgálata 6-11. évfolyamos diákok körében. Magyar Pedagógia, in Press.

Péter-Szarka, Sz., Gyarmathy, É., Klein, B., Kovács, K., Kövi, Zs., Molnár, Gy., Puskásné Kiss, J., & Pásztor, A. (2017). A tehetségazonosítás folyamata, mérőeszközei és eredményei a Magyar Templeton Programban. Géniusz Műhely Kiadványok. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.

Molnár Gyöngyvér (2017): A problémamegoldó és tanulási stratégiák változása 11 és 19 éves kor között: logfile elemzések. Magyar Pedagógia, 117. 2. sz. 221-238.

Nagy Gyula és Molnár Gyöngyvér (2017): A Magyar Pedagóia folyóirat tudománymetriai elmezése: tendenciák, szerzők, társszerzőségi együttmúködés. Magyar Pedagógia, 117. 1. sz. 5-27.

Molnár, Gy., Greiff, S., Wüstenberg, S. és Fischer, A. (2017): Empirical study of computer based assessment of domain-general dynamic problem solving skills. In: Csapó, B. és Funke, J.(szerk.): The Nature of Problem Solving. OECD, Paris. 123-143.

Asztalos, K., & Csapó, B. (2017): Development of musical abilities: Cross-sectional computer-based assessments in educational contexts Psychology of Music, 45. 5. sz. 682–698.

Csapó, B., & Molnár, Gy. (2017). Assessment-based, personalised learning in primary eduction. In: Spender, J. C., Gavrilova, T. és Schiuma, G. (szerk.): Knowledge management in the 21st century: Resilience, creativity and co-creation. Proceedings IFKAD2017. St Petersburg University, St. Petersburg. 443-449.

Molnár Gyöngyvér és Csapó Benő (2017): Exploration and learning strategies in an interactive problem-solving envirnoment at the beginning of higher education studies. In: Spender, J. C., Gavrilova, T. és Schiuma, G. (szerk.): Knowledge management in the 21st century: Resilience, creativity and co-creation. Proceedings IFKAD2017. St Petersburg University, St. Petersburg. 283-292.

Greiff, S., Molnár Gy., Martin, R., Zimmermann, J., & Csapó, B.: Students' Exploration Strategies in Computer-Simulated Complex Problem Environments: A Latent Class Approach. Computers & Education. (Submitted manuscript).

Hódi, Á., B. Németh, M., & Tóth, E. (2017). Második évfolyamos tanulók szövegértés teljesítményének alakulása az olvasástanítás személyi, módszertani és környezeti feltételeinek tükrében. Magyar Pedagógia, 117(1) 95–136. DOI: 10.17670/MPed.2017.1.95

Mindezek mellett számos hazai és nemzetközi konferenciapublikáció.

 

Képek, filmek: http://pedagogus.edia.hu/?q=galeria

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.