A színpercepció és színértelmezés online mérése és felhasználási lehetőségei a Rajz és vizuális kultúra tantárgy tanításában


toth-alisaTóth Alisa


A vizuális műveltség modellezése mind hazai (Kárpáti, Babály, & Simon, 2015; Kárpáti & Gaul, 2011; Pataky, 2017; Séra, Kárpáti, & Gulyás, 2002; Tóth, Kárpáti, & Molnár, 2017), mind nemzetközi (Schönau, 2012; Wagner & Schönau, 2016) szinten a figyelem fókuszába került. A kutatások fő iránya, hogy a vizuális nevelés során elsajátított tudás mennyire alkalmazható más területeken, illetve hétköznapi szituációkban (Közös Európai Vizuális Műveltség Referenciakeret, Kárpáti & Pataky, 2016). Az előadás célja, hogy beszámoljon a színpercepció és színértelmezés mérésérét célzó, 7. évfolyamos diákok körében végzett kutatások főbb eredményeiről, továbbá ismertesse a 2. évfolyamos diákok online képességszintmérését előkészítő kutatási előzményeket. Az online feladatok segítségével az alábbi négy képességcsoport mérését valósítottuk meg: színérzékelés, szín-és formafelismerés, színmemória és színjelentés. A feladatok szerkesztése és kiközvetítése az eDia online rendszeren keresztül valósult meg (Molnár, 2015), mely biztosította az automatikus kiértékelést és az azonnali visszajelzést. A 79 itemes tesztet 2017 novemberében összesen (N=94) 6. és 7. évfolyamon tanuló diák oldotta meg (M=65,93; SD=7,73). A teszt megbízhatósági mutatója megfelelőnek bizonyult (Cronbach-α=0,85). Nem volt szignifikáns teljesítménybeli különbség a fiúk és a lányok, valamint a jobb-és balkezesek között. A színtévesztők teljesítménye sem különbözött lényegesen a nem színtévesztőkétől (előbbiek a minta kis százalékát alkották (3,2 %). A mérőeszköz a technológia előnyeit kihasználva alkalmasnak bizonyult a felsőbb évfolyamon tanuló diákok színértelmezési képességeinek a mérésére. A feladatokat nagymintán is teszteljük, majd az elvégzett adatfelvétel után a 2. és 7. évfolyam teljesítményeit összevetve elemezzük az azonosságokat és eltéréseket. A tesztek kimeneti célja az osztálytermi gyakorlatban való hasznosíthatóság, mely többek között a Moholy - Nagy Vizuális Modulok. A 21. századi képi nyelv tanítása című, felmenő rendszerű, négyéves szakmódszertani projekthez is kapcsolódik.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.