MTA-SZTE Természettudomány Tanítása Kutatócsoport



ttkcs


Honlap: http://edu.u-szeged.hu/ttkcs/


Vezető:

Korom Erzsébet tanszékvezető egyetemi docens korom@edpsy.u-szeged.hu

 

Tagok: 42 fő http://edu.u-szeged.hu/ttkcs/resztvevok  

 

Tevékenység:

Az MTA-SZTE Természettudomány Tanítása Kutatócsoport 2016 szeptemberében alakult az MTA Tanárgy-pedagógiai Kutatási Programjának keretében. Kutatásunk a természettudományos gondolkodás fejlesztésére irányul, átfogva az általános és a középiskolai tanulmányok időszakát, a természettudományos tantárgyak tananyagába ágyazott képességfejlesztés módszerét alkalmazva. Az MTA honlapján a kutatócsoport bemutatkozása itt érhető el.

A kutatócsoport célja a gondolkodási képességek fejlődéséről és fejlesztési lehetőségeiről összegyűlt kutatási eredmények beépítése a tanítási gyakorlatba a tanároknak, tanárjelölteknek készült segédanyagok révén; a gondolkodási képességek fejlesztésére alkalmas feladatok, foglalkozások kidolgozása, kipróbálása; néhány alapvető gondolkodási képesség fejlesztésére irányuló program kidolgozása, kipróbálása, hatékonyságának vizsgálata; a fejlesztés eredményességének mérését lehetővé tevő diagnosztikus mérőeszközök, illetve tanári és tanulói kérdőívek kidolgozása. A fejlesztés eredményeként született feladatok, foglalkozástervek, módszertani segédanyagok publikációk elérhetők

 

Mikor alakult: 2016.

 

Pályázati támogatás: Magyar Tudományos Akadémia Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program

 

Konferencia:

Új utatokon a természettudományos tantárgyak tanítása. Műhelymunka. 2018. február 2. Szegedi Arany János Általános Iskola

 

Publikációk:

Habók Anita, Virágné Szűcs Éva és Korom Erzsébet (2017): Egy óvodai matematikai projekt fejlesztő hatásának vizsgálata. Fejlesztő Pedagógia, 28(3) 1–10.

Radnóti Katalin (2017): Milyen ma egy fizikaóra? A fizika tanítása során megvalósítható képességfejlesztési lehetőségek, konkrét esetleírásokkal alátámasztva. Fizikai Szemle, 67(6) 204–211.

Radnóti Katalin (2017): Óráról órára. Fizikaórák megjegyzésekkel ellátva. Hallgatói segédlet a fizikatanítási gyakorlatokhoz. SZTE Neveléstudományi Intézet, Szeged.

Szabó Zsófia Gabriella és Korom Erzsébet (2017): A feladatmegoldási idő változása kombinatív képességre irányuló fejlesztőkísérlet elő- és utótesztje során 3. évfolyamosok körében. In: Zsolnai Anikó és Kasik László (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban 2016 – A tanítás és nevelés interdiszciplináris megközelítése.

Veres Gábor (2017): Gondolkodási készségek azonosítása és fejlesztése a biológia tantárgyban – Tankönyvelemzés. In: Zsolnai Anikó és Kasik László (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban 2016 – A tanítás és nevelés interdiszciplináris megközelítése.

Valamint 23 hazai és 20 nemzetközi konferencia absztrakt

Galéria elérhető a Kutatócsoport honlapján: http://edu.u-szeged.hu/ttkcs/

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.