mft

A mozgókép a politika és a gazdaság metszéspontjain - konferenciafelhívás

Az alábbiakban a Magyar Filmtudományi Társaság felhívását közöljük.


A Magyar Filmtudományi Társaság és a Pécsi Tudományegyetem konferenciája: Pécs, 2024. november 8-9.

A Magyar Filmtudományi Társaság idei konferenciáján a tágan értett mozgókép gazdasági és politikai aspektusait vizsgáljuk, egyaránt koncentrálva a történeti dinamikákra és a kortárs helyzetre.

A humán tudományok Kelet-Európában a politika fogalmát hosszú ideig a létező szocializmus rendszereiben uralkodó elnyomással és önkénnyel azonosították (Michael D. Kennedy), s egyfajta felszabadulásként élték meg, ha ezzel a szempontrendszerrel nem kellett foglalkozni. Ez a sokáig meghatározó „antipolitikai diskurzus” (Horváth Györgyi) ugyanakkor egyre inkább felszámolódni látszik térségünkben. A közelmúlt politikai eseményei (a populista politikai áttörések, a klímaválság kérdése, a nemzeti és globális keretek között értelmezett „kultúrharc”, az identitáspolitika központivá válása, vagy az egyre növekvő számú, sokszor háborúkig vezető nemzetközi konfliktusok) arra hívták fel a figyelmet, hogy egyrészt nagy könnyelműség volna elvonatkoztatni a politikai dimenziótól, másrészt időszerű újra átgondolnunk a mozgókép és a politika viszonyát.


Az is érzékelhető, ahogy a kapitalista gazdaság logikái egyre erőteljesebben hatják át a fennálló társadalmi berendezkedés minden egyes alrendszerét. A filmipar és az egyes államok gazdasági infrastruktúrájának szoros összefüggése mindig is evidenciának számított a filmtudomány területén, időközben azonban a mozgókép digitális-újmediális átkereteződése megváltoztatta a filmhez kapcsolódó gazdasági modelleket és a nézőség gazdasági vonatkozásait. Bár a digitális filmkészítés valamelyest demokratizálta a mozgóképek készítéséhez szükséges erőforrásokat, az elkészült alkotások terjesztési lehetőségei és láthatósága még mindig a gazdasági érdekek alapján szerveződik. Az újmédia-környezetben új üzleti modellek jöttek létre, melyek nem a termék előállításába fektetnek be, hanem a hétköznapi médiahasználatot vámolják meg azzal, hogy a felhasználók figyelmét, magát a nézést kommodifikálják és monetizálják. Míg egy film elkészítésének a finanszírozása általában kockázati tőkebefektetést jelent, ami vagy megtérül, és profitot termel, vagy nem, a nagy tech cégek a felhasználók által végzett munkát hasznosítják erőforrásként, és az automatizált adatgyűjtésen keresztül szerzett információkat bocsátják áruba a profit érdekében. A streamingszolgáltatók a digitális forgalmazással olyan eszközöket adnak a gyártók kezébe, melyek mikroszinten vizsgálhatóvá teszik a befogadói reakciókat és szokásokat, ezzel a digitális platformokon történő nézést ingyenmunkaként hasznosítják, és kalkulálhatóvá teszik a nézői igényeket.

Újfent érdekessé, aktuálissá válnak azok a politizáló kultúraelméleti modellek, amelyek a nézőség politikai és gazdasági rendjének összefüggéseit igyekeznek megragadni, s lehetőséget adnak a jelenben uralkodó viszonyok fogalmi újrakeretezésére. A politikai és a gazdasági viszonyát sajátos nézőpontból láttató kultúra- és filmelméleti hagyományok (a „kulturális áru” elméletei és a kritikai elmélet, az ideológiakritika, a klasszikus feminista filmelmélet és a pszichoanalízis, az apparátus-elmélet, a kritikai kultúrakutatás és a tömegkultúra-kutatás, a politikai esztétika) mind új fénytörésbe kerültek a digitális-mediális átalakulás következtében, s mind hozzátehetnek a mostani változások megértéséhez. A konferenciának nem pusztán ez az átalakulás a témája, viszont ez a gazdasági váltás, a nézésnek munkaként és áruként való újrakeretezése lehetővé tette a mozgóképek termelési, fogyasztási, forgalmazási aspektusainak, valamint az ehhez kapcsolódó keretek mozgékonyságának felismerését.

Gazdasági és politikai összefonódásában nem pusztán az lehet az érdekes, hogy milyen filmek készülnek és hogyan forgalmazzák azokat; nemcsak az érdekes, hogy a film milyen (gazdasági és politikai) termék, hanem az is, hogy maga a film mit termel (hegemóniát, láthatóságot, legitimitást, életstílusokat, identitásokat, fogyasztói preferenciákat, nyilvánosságot, kritikát, cselekvési lehetőségeket, képzeletet, a politikai szubjektivitás új lehetőségeit stb.), s ezek milyen politikai és gazdasági vonatkozással bírnak.

A konferencia az alábbi témákban ‒ de nem ezekre korlátozva ‒ vár előadás-javaslatokat:

  • A mozgókép mint termék (áru) és mint politikai termék (propagandafilm, kurzusfilm stb.);
  • A politikai film fogalmai (mint a közügyekre adott nyilvános reflexió, ellenkulturális gyakorlat stb.);
  • A kortárs dokumentumfilm mint nyilvánosságteremtő fórum;
  • A mozgókép emancipatorikus jellege (autonóm művészet – Theodor Adorno; elkötelezett kultúra – Jean-Paul Sartre; konszenzuális vagy disszenzuális kultúra – Bagi Zsolt; vernakuláris modernizmus – Miriam B. Hansen; populáris modernizmus – Mark Fisher; emergens kultúra − Raymond Williams, harmadik mozi − Fernando Solanas és Octavio Getino, ellenfilm − Peter Wollen, demokratikus dialektika − Alain Badiou);
  • Formanyelvi és mediális újítások az érzékelés struktúrájának átalakítására és a képzelet felszabadítására;
  • A film politikai gazdaságtana (a film a világrendszer-elemzés perspektívájából);
  • A mozgóképkészítés és -forgalmazás finanszírozási modelljei Kelet-Európában és Magyarországon;
  • Az újmédia (immerzív technológiák, VR/AR) és a felhasználói tartalomelőállítás új felületeinek (TikTok, stb.) politikuma;
  • Kulturális ökonómia (médiaökonómia, médiarivalizáció, a figyelem és a nézés ökonómiája);
  • Kommunikatív kapitalizmus, kulturális kapitalizmus, platform-kapitalizmus, digitális kapitalizmus.

A konferenciára a felhíváshoz nem szorosan kapcsolódó témákkal is lehet jelentkezni önállóan vagy előkészített szekciókkal.


A 150-200 szavas absztraktokat 2-3 mondatos életrajzi információval (az intézmény megjelölésével) 2024. szeptember 30-ig várjuk a következő címre: fuziza@yahoo.com (Füzi Izabella). A beérkezett jelentkezésekkel kapcsolatban 2024. október 15-ig visszajelzünk.

Részvételi díj: 7000 Ft, diákoknak, nyugdíjasoknak: 5000 Ft (az egyéves tagdíj összege), a Magyar Filmtudományi Társaság tagjai számára ingyenes.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.