cikk_boritokepek

Tandori Dezső kultikus verseskötetéről nyílt kiállítás az SZTE Klebelsberg Könyvtárban

Tandori 85 – Ugyanez elmondható bármiről? címmel nyílt irodalomtörténeti kiállítás az SZTE Klebelsberg Könyvtárban Tandori Dezső (1938-2019) költő születése 85. évfordulóján. A kiállítás a Prima Primissima-, Kossuth- és József Attila-díjas, valamint a Nemzet Művésze címmel is kitüntetett költő, író, műfordító 50 évvel ezelőtt, 1973-ban megjelent Egy talált tárgy megtisztítása című kultikussá vált kötetének világát mutatja be.

Hogyan vált Tandori „költőietlen” botrány-kultusz-verseskönyve a 20. századi magyar költészet klasszikusává? Milyen képzőművészeti és életrajzi vonatkozásokat dolgoz fel a magyar posztmodern fontos műve? Hogyan lehet egyetlen betű nélkül verset írni? Hogyan kapcsolódik Tandori pályája Szegedhez és a város kultúrájához? Ezekkel a kérdésekkel indított útjára Tóth Ákos, az SZTE BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék egyetemi adjunktusa az SZTE Klebelsberg Könyvtár és a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítását.


A megnyitón Dr. Nagy Gyula, a könyvtár főigazgatója az irodalomtörténészekkel egybehangzóan úgy vélte, kevés olyan könyve van a 20. századi magyar irodalomnak, melyet a kortársak és az olvasók többet elemeztek volna, mint Tandorinak ezt a kötetét. Ezzel együtt a formabontó és mélyen gondolati verseket a mai napig titokzatosság veszi körül. A kiállítás tárlóiban Tandori Dezső és Tandori Ágnes 2021-ben a Petőfi Irodalmi Múzeumba került hagyatékában található, eddig nem olvasható levelek, kéziratok, relikviák másolatai is megjelennek.


kja___9361_450x330

A Tandori 85 kiállítás megnyitója az SZTE Klebelsberg Könyvtárban. Fotó: Kovács-Jerney Ádám


A kiállítás megnyitó beszédében Fried István irodalomtörténész, az SZTE BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék emeritus professora elemezte Tandori Dezső kötetét:
- Az Egy talált tárgy megtisztítása kötettel, egy három kiadást megélt második kötettel a költő rászánta magát, hogy kilép egy íratlan, bármily laza egyezményből, megalapítja a maga univerzumát, nekikezd kozmosza szervezésének. Hogy a továbbiakban legyen mit kibontani, kiteljesíteni, ide-oda húzni-vonni, megvalósítani a derengő célt, az önmagáért helytálló tágra nyitott, virtuóz módon gyakorolt, téveszthetetlenül költői beszédet. Sosem volt úgynevezett brancsbeli, rótta föl neki Nemes Nagy Ágnes. De neki tárgyat kellett találnia. Hogy a talált tárgyat megtisztíthassa, újrahasznosíthassa. Ehhez viszont nyelvet kellett megformálnia. A „nyelvújító” jelzőként nem elégséges. Az irodalom egésze számára készült terminus ennél többet állít. A kiállítás ezt a többletet mutatja fel – szólt Fried István elemző írásának egy jellemző részlete.


kja___93171_450x330

Verskézirat Tandori Dezső Egy talált tárgy megtisztítása című kötetéből. Fotó: Kovács-Jerney Ádám


Orcsik Roland költő, műfordító, kritikus, a Tiszatáj folyóirat szerkesztője, az SZTE BTK Szláv Filológiai Tanszék adjunktusa a különleges verskötethez fűződő viszonyát „beismerő” esszét olvasott fel a megnyitón. A szerző egykor a Tiszatáj szerkesztőség költözésének kuszaságában két kötetre, Szkárosi Endre Merülő Monró és Tandori Dezső 2 és fél töredék Hamletnek című könyvére talált rá, és hazavitte őket. Ezek Orcsik Roland talált könyvei lettek, amelyeknek megtisztítása közben az ön-detektív esszében lépésről lépésre fény derült arra, miért is kultikusak e művek. "Egy talált tárgy, onnantól létezik, hogy valaki fölemel a földről, letakarítja róla a port. Hány halott könyv lapul egy könyvtárban? Könyvek, amelyeket többé senki sem fog fellapozni, amelyeket előbb-utóbb kiselejteznek vagy újrahasznosítanak, rosszabb esetben ledarálnak, s zászlókat lengetve felgyújtják. Temetője a némaság, amikor elhaladok egy hosszú könyvtári polc mellett. De a némaság mi helyett? A könyv pedig azé, aki újrakölti a betűhalmokból." "Nekem egyébként nincs meg az Egy talált tárgy megtisztítása. Mára gyakorlatilag beszerezhetetlenné vált. Illetve, nem olcsó mulatság. A bookline.hu-n alsó áron 16.900 forint. Most is a könyvtárból kölcsönöztem ki egy kopott példányt, a Fekete Sas által kiadott harmadik kiadást, amelyben ceruzával írott olvasói kommentárokat találtam." A névtelen olvasót felidegesíthette A szonett című vers, mert az első tercina a CDD képletét, hibapoétikáját kijavította a szabályt követő CDC-re, másrészt odakörmölte a vers alá, hogy hol a tartalom, hol a mondanivaló?
"Ki lopta el a mondanivalót? Ki lopta el a könyveket a szerkesztőségtől? Mint a detektívtörténetekben inkább a tolvaj, a "mondani" és a "való" hiánya csábít. Ahogyan Tót Endre konceptualista távollévő képein, Tandorinál és a távollévő vers a távollévő szonett játszik. Ahogy a ceruzás olvasói megjegyzés rávilágít, Tandori kötete még ötven év után is meglepő, zavarba ejtő, meghökkentő" – mondta Orcsik Roland.
A Tiszatáj kiadó 2023 őszén „…most már csak néz beszédem…” címmel Tóth Ákos szerkesztésében megjelentette Tandori Dezső 2015-ben készített rajzciklusait; ezekből a kiállításon is szerepelnek rajzok.


A Tandori 85 kiállítás különlegessége volt egy ősbemutató is: az SZTE Klebelsberg Könyvtár mIsidore kórusa a megnyitón elénekelte Tandori Dezső nevezetes kötetéből a Változatok homokórára című verset, amelyet a kórus karnagya Ambrus Bettina zenésített meg.




Forrás: Panek Sándor/SZTEInfo

A borítóképen: A 89. esztendejét élő Fried István irodalomtörténész, az SZTE BTK Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék emeritus professora megnyitja a Tandori 85 kiállítást. Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.