Fejlődéses és Neuropragmatikai Kutatócsoport



Vezető:

Dr. Ivaskó Lívia egyetemi docens ivasko@hung.u-szeged.hu


Tagok:

Molnár-Tóth Alinka logopédus, tanársegéd

Papp Melinda tudományos segédmunkatárs

Dr. Komlósi Boglárka ÚNKP ösztöndíjas fiatal kutató


korábbi tagok: Balázs Patrícia PhD-ösztöndíjas, Kisföldi Zsófia PhD-özstöndíjas, Lengyel Zsuzsanna PhD-ösztöndíjas)

 

Tevékenység:

A kutatócsoport elsősorban kognitív szemléletű kísérletes nyelvészettel foglalkozik, főként neurolingvisztikai és neuropragmatikai kérdésekre fókuszálva. Mind az emberi nyelvhasználat elsajátításának vizsgálatakor, mind pedig a szerzett zavarokból kialakuló nyelvi, nyelvhasználati deficitek megismerésekor törekszik a kapott eredmények terápiás vonatkozásainak feltérképezésére is. A csoport elméletibb munkái főként a relevancielmélet adta keretbe illeszkednek.


Mikor alakult: 2007


Pályázati támogatás:

A Fejlődéses és Neuropragmatikai Kutatócsoport a csoport vezetőjének MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíjnak keretében alakult, majd az SZTE és a SZEFO Zrt. együtt az afáziás embertársaink társadalmi visszailleszkedéséért c. projekt keretében folytatta munkáját. A TÁMOP pályázati keretek több alkalommal is segítették a csoport munkáját, illetve több hazai egyéni Nemzeti Kiválósági Pályázati konstrukcióban nyertek el a csoport tagjai lehetőséget arra, hogy a csoport kereti között folytassák kutatásaikat (pl. Jedlik Á. predoktori ösztöndíj, ÚNKP doktoranduszi ösztöndíj, Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíj, új ÚNKP doktorjelölti ösztöndíj, új ÚNKP posztdoktori fiatal kutatói ösztöndíj). A kutatás interdiszciplináris megvalósítását támogatja az EFOP 3.6.1-2016-00008. sz. EU pályázati forrás, mely támogatott kutatás a Szegedi Tudományegyetem keretein belül valósul meg.

 

Konferenciák:

http://nydi.szte.hu/Friss_hirek_files/Workshop_plakat_vegleges-1.pdf

http://www.bajakorhaz.hu/hirek/2015/20151002/stroke.html

http://www.u-szeged.hu/sztehirek/2017-oktober/klinikai-logopediai


Publikációk(válogatott lista):


Balázs Patrícia (2010) A pragmatikai kompetencia fejlődésének vizsgálata kisiskolások körében Anyanyelv-pedagógia 2010. 1.sz. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=243

Tóth Alinka, Ivaskó Lívia (2012) Szerzett pragmatikai zavarok GYÓGYPEDAGÓGIAI SZEMLE: A MAGYAR GYÓGYPEDAGÓGUSOK EGYESŰLETÉNEK FOLYÓIRATA 40:(1) pp. 25-35. (2012) https://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=38&jaid=561

Ivaskó Lívia, Kisföldi Zsófia (2015): Charity Rowland: Commincation Matrix (autizmus szűrő teszt) magyar nyelvű változatának elkészítése szülők és szakemberek számára Portland (OR): Oregon Health and Science University https://communicationmatrix.org/Newtranslations/Index

Ivaskó Lívia (2013): Lehetőségek a pragmatikai képesség tanulmányozására a pragmatika, a nyelvészet és a kognitív idegtudomány határán MAGYAR NYELV 109:(2) pp. 170-177. (2013) http://epa.oszk.hu/00000/00032/00058/pdf/

Balázs Patrícia, Kemény Ferenc, Ivaskó Lívia (2015): A konvencionális és az újszerű metaforák megértési folyamata a serdülő és fiatal korosztály esetében MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE 70:(2/3) pp. 327-347. (2015)11. https://akademiai.com/doi/abs/10.1556/0016.2015.70.2.3

Ivaskó Lívia: About the role of ostensive communicative context of storytelling In: Márta Horváth, Katja Mellmann (szerk.) Die biologisch-kognitiven Grundlagen narrativer Motivierung. 227 p. Münster: Mentis Verlag, 2016. pp. 193-206. (Poetogenesis. Studien und Texte zur empirischen Anthropologie der Literatur; 10.)(ISBN:978-3-89785-463-5)

Kisföldi Zsófia, Ivaskó Lívia Pragmatic disorders in autism – similar symptoms, different explanations ARGUMENTUM 12:(12) pp. 36-50. (2016) http://argumentum.unideb.hu/2016-anyagok/kisfoldizs_ivaskol.pdf

Alinka Tóth, Lívia Ivaskó, Katalin Jakab, László Vécsei (2015): Constraint-Induced Linguistic Therapy for Aphasic Patients in Hungary INTERNATIONAL JOURNAL OF NEUROREHABILITATION 2:(3) Paper 1000176. 7 p. (2015) http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/8135/1/constraintinduced-linguistic-therapy-for-aphasic-patients-in-hungary-2376-0281-1000176.pdf

Ivaskó Lívia, Tóth Alinka, Jakab Katalin, Vécsei László (2016): A "Beszélek, hogy beszéljek!" afáziaterápiás eljárás magyar kidolgozásáról REHABILITÁCIÓ: A MAGYAR REHABILITÁCIÓS TÁRSASÁG FOLYÓIRATA 26:(1) pp. 188-194. (2016) https://www.doki.net/tarsasag/rehab/folyoirat.aspx?web_id=&tmi=0&f=1&an=1597

Papp Melinda, Ivaskó Lívia (2017): Hogyan meséljünk? A mesemondás, mint természetes pedagógiai eszköz In: Prax Levente, Hoss Alexandra (szerk.) Találkozások az anyanyelvi nevelésben 3.: Szabályok és/vagy kivételek. Konferencia helye, ideje: Pécs, Magyarország, 2016.06.27-2016.06.28. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar; Film-Virage Kulturális Egyesület, 2017. pp. 163-176. (ISBN:978-963-429-143-5) http://nyelvtud.btk.pte.hu/sites/nyelvtud.btk.pte.hu/files/files/talalkozasok/talkk_v5.pdf

Ivaskó Lívia, Papp Melinda (2017): A kulturálisan releváns információk átadása mint az emberi nyelvhasználat egy sajátos lehetősége In: Szécsényi Tibor, Németh T Enikő (szerk.) Stratégiák és struktúrák: Tanulmányok Kenesei István 70. születésnapjára. 236 p. Szeged: JATEPress Kiadó, 2017. pp. 21-33. (ISBN:978-963-315-329-1) http://ling.bibl.u-szeged.hu/ki70/KI70-IvaskoL-PappM.pdf

Lívia Ivaskó, Alinka Tóth, Ákos Pertich, András Puszta, Attila Nagy, György Benedek (2017) Mismatch negativity and category specificity in Hungarian - an EEG study STEM- SPRAAK- EN TAALPATHOLOGIE 22:(2) pp. 81-82. (2017)

 

Egyéb infó:

http://www.inno.u-szeged.hu/ipari-kapcsolatok/afazias-embertarsaink/afazias-embertarsaink

http://www.inno.u-szeged.hu/kutatas-fejlesztes/2016/atadasra-kerultek?objectParentFolderId=27675

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.