A magyar anyanyelvű németül tanuló hallgatók szóképzési interferenciajelenségei

Bognár RenátaBognár Renáta


Kutatásom középpontjában a nyelvi szóképzési interferencia áll. Az interferencia nagyban befolyásolja a nyelvtanulást és nyelvtanítást, valamint a fordítást és tolmácsolást is – és különösen fontosnak tartom elsősorban azoknak a hibáknak a kiszűrését, melyek sokszor egy-egy szöveg félrefordítását eredményezik. E hibajelenségek ismeretében könnyebben felismerhetőek a hallgatók tipikus hibái és nehézségei, amelyeket később korrigálni lehet.

A szóképzési interferenciajelenségek kutatásával elsősorban a szóképzési hibákat szeretném kiszűrni.

Kutatásom során a jellegzetes hibák felkutatásához a készülőben lévő Dulko tanulói korpuszt használom, amely egy magyar anyanyelvű némettanulók szövegeit tartalmazó hibaannotált korpusz. A Dulko korpuszban meghatározott hibatípusok felkutatásával és azoknak szófaji csoportokba való sorolásával és osztályozásával végzem kutatásomat. Ezen kívül vizsgálom még a különböző szóképzési módokat és azok produktivitását mindkét nyelvben, valamint a vizsgálat során figyelembe veszem a hallgatók nyelvi tudásszintjét és azt, hogy tanulmányaik során mennyi időt töltöttek német nyelvterületen.

Eddigi munkám során a főneveket, igéket, mellékneveket, igeneveket és határozószókat vizsgáltam. A korpusz szövegeinek eddigi vizsgálatai alapján megállapítható, hogy a legtöbb hiba a főnévképzés során adódik, míg a legkevésbé érintett terület a határozószók.

 

Témavezető: Dr. Modrián-Horváth Bernadett




Bognár Renáta vagyok, az SZTE-BTK germanisztika szakos, harmadéves hallgatója. 2016-ban érkeztem a királynék városából a napfény városába, hogy megkezdjem tanulmányaimat. Fordító-tolmács specializációs hallgatóként mindig is érdekeltek a nyelvek közötti különbségek, illetve hasonlóságok, valamint a nyelvi kölcsönzést befolyásoló tényezők. Így kezdtem el foglalkozni a nyelvi interferencia jelenségével, azon belül is a szóképzési interferenciával, a magyar és a német nyelv kapcsolatával. Kutatásom A magyar anyanyelvű németül tanuló hallgatók szóképzési interferencia jelenségei címet viseli, amelyben arra szeretnék fényt deríteni, hogy mik a magyar anyanyelvű hallgatók tipikus szóképzési hibái, melyek azok a szófajok, szófajcsoportok, amelyek képzése nehézségeket okoz.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.