Fűz Nóra: Az iskolán kívüli oktatás megítélése és gyakorlata az általános iskolai oktatásban


FN1

Az iskolai környezetnek és légkörnek kritikus szerepe van a tanulók tanulási kedvének, motivációjának alakulásában, és ennek javításában szerepet kaphatnak az iskolán kívüli tanulás színterei is (Fägerstam & Blom, 2013; Demirci Güler & Afacan, 2013). Az autentikus tanulási környezetben (pl. múzeum, laboratórium, állatkert, tanösvény, gyár stb.) megvalósuló aktív, tapasztalati tanulás segíti a diákok autonómiáját a tanulási folyamatokban és kézzelfoghatóbbá teszi a tananyagot, ezáltal magasabb intrinzik motivációt generálva (Dettweiler et al., 2015). Növelhető általuk a tanulók tudományos érdeklődése, ami pozitívan befolyásolhatja a tudományos pályák iránti választási kedvet (Nazier, 1993; Rudman, 1994). További közös előnye az iskolán kívüli tanulási szín­tereknek, melyek egyszerre helyszínei és tárgyai is a tanulásnak, hogy komplex és változatos környezetük révén kedveznek a tantárgyak közötti átjárhatóságnak, segítve ezáltal a tudástranszfert.

Számos nemzetközi kutatás számol be ezen programok pozitív hatásáról a diákok tudományos érdeklődésének és tanulási motivációjának serkentésében, hazai viszonylatban azonban keveset tudunk az iskolák által szervezett tantermen kívüli programok gyakoriságáról, minőségéről és hatékonyságáról. A 2016-ban megvalósult nagymintás empirikus vizsgálatunkban ezért elsősorban annak a feltérképezésére fektettük a hangsúlyt, hogy a hazai általános iskolák jellemzően mely iskolán kívüli színtereket látogatják, milyen rendszerességgel és milyen alkalomból kifolyólag, valamint mely tanítási-tanulási módszerek fordulnak elő egy-egy ilyen foglalkozáson. Arra is kíváncsiak voltunk továbbá, hogy milyen a pedagógusok és diákok hozzáállása és véleménye az iskolán kívüli tanulás eredményességét illetően, illetve, hogy vannak-e konkrét akadályai a megvalósulásnak. A kérdések megválaszolására egy online kérdőív segítségével került sor, melyet a résztvevők két (pedagógusoknak és intézményvezetőknek, valamint diákoknak szóló) változatban kaptak meg a szegedi Oktatáselméleti Kutatócsoport által kifejlesztett eDia (Elektronikus Diagnosztikus Rendszer, Molnár & Csapó, 2013; Molnár, 2015) platformján keresztül. Az eredmények azt mutatják, hogy az általános iskolák követik a NAT iskolán kívüli színtérlátogatásának ajánlásait, azonban a megvalósuló programok csupán alkalomszerűek, így a tantermen kívüli tanulási forma hazánkban nem tekinthető rendszeresnek, annak ellenére sem, hogy mind a pedagógusok, mind pedig a diákok döntő többsége szívesen részt venne a jövőben ilyen foglalkozásokon az eddigieknél gyakrabban is. Ennek okai a pedagógusok és intézményvezetők válaszai alapján főként az anyagi háttér megteremtésében és a tantervbe, órarendbe való nehézkes beillesztésben keresendők.

Sokváltozós online kérdőívünk lehetővé teszi az összefüggésvizsgálatot is a tantermen kívüli oktatás megvalósulásának gyakorisága, jellege és hatékonysága, valamint a lehetséges befolyásoló tényezők között. Eredményeink alapján elmondható, hogy a tanulás környezetének változatossága nagyobb hatással bír a foglalkozások pedagógiai hasznának megítélésében, mint az alkalmazott tanítási-tanulási módszerek, vagy az iskolán kívüli tanulás iránti tanulói attitűdök. Mindez megerősíti a környezet változatosságának jelentőségét a tanulási folyamatokban, és felhívja a figyelmet arra, hogy a tanterem korlátozott környezetében zajló oktatást érdemes lenne az iskolán kívüli, informális lehetőségekkel gazdagítani.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_36

Hetvenhét kutató, köztük az SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi kar öt munkatársa vette át 2024 áprilisában az MTA doktora címért járó oklevelet. Az Országos Széchényi Könyvtárban szervezett ünnepélyes átadón várták azon kutatókat, akik kiemelkedő tudományos munkásságukat egy doktori műben összegezték, eredményeik egy kiemelt részét pedig sikeresen megvédték.