Magyarországról külföldnek – ismét Hungarológiai Nyári Egyetem az SZTE-n

Immár tizenötödik alkalommal rendez nyári egyetemet a magyar nyelv és kultúra iránt érdeklődő külföldieknek a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Hungarológia és Közép-Európa Tanulmányok Központja. Idén mintegy 50 diák érkezett 25 különböző országból Szegedre.

Japánból, Németországból, Csehországból, Franciaországból, Angliából, az Amerikai Egyesült Államokból, Brazíliából, Bulgáriából, Olaszországból, Spanyolországból, Dél-Koreából, Malajziából, Horvátországból, Svédországból, Szlovákiából, Szerbiából, Svájcból, Törökországból, Nigériából, Németországból, Egyiptomból, Oroszországból, Portugáliából, Tajvanból és Dél-Afrikából érkeztek diákok a 2015. július 26-án kezdődött és augusztus 22-én záruló 15. SZTE Hungarológiai Nyári Egyetemre.

 

 

Sikeres kurzus


Az első Hungarológiai Nyári Egyetemet Szegeden 2001-ben tartották. Akkor a programmal a szervezők nem titkolt célja volt, hogy megismertessék más országok polgáraival a magyar kultúrát, és nyelvtanulási lehetőséget biztosítsanak számukra.


Az ilyen lehetőségek komoly országimázs értékkel bírnak, és maradandó élményt jelentenek a részvevők számára, amelyet a visszatérő hallgatók száma is bizonyít. A kurzus tehát sikeresnek bizonyult, így egy új hagyomány született – tudtuk meg Bata Ágnestől, az SZTE Hungarológia és Közép-Európa Tanulmányok Tanszékközi Program programmenedzserétől.

Idén mintegy 50 diák érkezett 25 különböző országból Szegedre.

 

Hungarologia_-_Nyari_egyetem_2015._augusztus
Magyarországról külföldnek – ismét Hungarológiai Nyári Egyetem az SZTE-n - GALÉRIA

 

Öt nyelvi szinten


A 2015. évi szegedi Hungarológiai Nyári Egyetem július 26-i, jó hangulatú nyitó estjén a Szeged Táncegyüttes kápráztatta el a résztvevőket, akik lelkesen álltak be a tánctanulásba.

A nyári egyetem négy hete időszakában a diákok az SZTE Aradi téri Irinyi épületében vesznek részt a délelőttől délutánig tartó órákon.


Öt különböző nyelvi szinten folyik az oktatás, délelőtt új anyagot sajátítanak el a résztvevők, délután pedig játékos formában rögzítik és gyakorolják a délelőtti anyagot. Azonban nem csak az iskolapadban kell görnyedniük a diákoknak, kirándulásokra utaznak Budapestre, Ópusztaszerre, esténként pedig megismerkedhetnek a magyar filmművészet olyan remekeivel, mint a Tanú, a Szabadság szerelem, Napfény íze, vagy a Kontroll – sorolta Bata Ágnes.


A félszáz szegedi diák délutánonként előadásokat hallgat – többek között – a magyar történelemről, irodalomról, filmről, művészettörténetről, de eljutnak a Szegedi Ferences Templomba és Kolostorba is, meglátogatják a szegedi zsinagógát, felmennek a Szent István téri Víztoronyba, illetve megnézik, hogyan készül a Pick szalámi.

 

 

Kihívás és öröm magyarul tanulni


– A tanfolyamon részt vevő diákok kora és motivációi igen eltérőek. Vannak, akik kihívást látnak a magyar nyelvtanulásában, mások egyedi tapasztalatként fogják fel az itt eltöltött időt. Megint mások egy magyar ismerősük vagy szerettük miatt vágtak bele a nyelvtanulásba – mondott néhány példát Bata Ágnes.


A művészettörténet szakos, cseh Barbara PhD dolgozatát a cseh-magyar művészeti kapcsolatokból írja, amelyhez fontos a magyar kultúra és nyelv alapos ismerete.


A haladó csoport tagjai már nem először jártak Magyarországon, és a nyelvvel is könnyebben boldogulnak. Az ebédlőben végig magyarul folyt a társalgás, és gond nélkül megértették egymást. A horvát származású Catharina dicsérte a magyar nyelv szépségét, és hasznosnak érzi a nyelvtudását, mivel gyakran tudja használni a földrajzi közelség miatt. Az amerikai Csaba, ahogy neve is mutatja, magyar emigráns szülők gyereke, és bár folyékonyan beszél magyarul, szeretne még több új szót elsajátítani és megtanulni helyesen írni.

 

 

Közös népdaluk a Tavaszi szél…


– Örömmel tapasztaltuk, hogy a magasabb nyelvi szinten álló diákok szívesen hallgatnak magyar zenét, olvasnak magyar szépirodalmat, amelyre a nyári egyetemen bőven van lehetőségük – összegzett az SZTE Hungarológia és Közép-Európa Tanulmányok Tanszékközi Program programmenedzsere.


Az első két hét után Nemzetközi estet rendeznek, amelyen a diákok bemutatják a saját országukat: népdalokat énekelnek, főznek vagy mesélnek. Az idei szegedi nyári egyetem közös népdala a Tavaszi szél című dal, amelyet már a kezdők is kívülről tudnak a sok gyakorlás után. A záró esten a reggeli teszt és szóbeli vizsga után már felszabadultan szoktak ünnepelni a hallgatók, akik közül sokan visszajönnek, vagy itt maradnak egész évre, hogy tovább tanulhassák a magyar nyelvet.


SZTEinfo

Fotók: B. Á.

Friss Hírek

Friss Hírek RSS

„Végül is, mesélte O., mint mindig, ha orosz téma merült fel, (…) az orosz mesék végtelen répája, az orosz mítosz centrális metaforája, illetve hát Tolsztoj és Gogol végtelenjének ügyében is ruszista barátnőjéhez, Szőke Katalinhoz fordult” (Tolnai Ottó: A répa. Nádler-képek mentén)