Francia nyelv, irodalom és kultúra MA

Tanterv megtekintése

Tanterv:

A mesterképzési szakon végzettek ismerik:

  • a Közös Európai Referenciakeret C2 szintének megfelelően a francia nyelvet,
  • a francia nyelv grammatikai rendszerét,
  • az írásbeli és szóbeli kommunikáció sajátosságait,
  • az árnyalt és tudatos nyelvhasználat szabályait, valamint rendelkeznek az ehhez
  • szükséges aktív és passzív szókinccsel,
  • a francia/frankofón irodalom és kultúra főbb ismeretanyagát,
  • a francia nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket,
  • azokat az új nyelvészeti, irodalmi és kultúrával kapcsolatos kutatási irányzatokat, amelyek szükségesek lehetnek egy jövendő kutatási stratégia kialakítása vagy kutatási együttműködés szempontjából.


A 4 féléves képzés háromféle kurzust tartalmaz: az elméleti alapozás, a szakmai törzsmodul és a differenciált szakmai ismeretek kurzusait.

Az elméleti alapozás anyaga: a nyelvtudomány, az irodalomtudomány és a művelődéstörténet kutatási irányzatai és eredményei, interdiszciplináris kapcsolódási pontok és megközelítések, módszertani ismeretek.

A szakmai törzsanyag kötelező ismeretkörei: általános és szaknyelvi fejlesztés, a nyelvtudomány, az irodalomtudomány és az irodalmi interpretáció, valamint a művelődéstörténet kérdései, irányzatai, eredményei.

A „differenciált szakmai ismeretek” modul két kötelezően választandó specializációt foglal magában: a Francia nyelvtudományi specializációt és a Francia irodalmi és művelődéstörténeti specializációt. A képzés záróvizsgával zárul.

Teljesítendő kreditszám: 120



Általános célkitűzések:

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik megszerzett nyelvészeti, irodalom és kultúrtörténeti ismereteik birtokában a francia nyelv és kultúra átfogó ismeretével rendelkeznek. Ismerik a francia nyelvű országok kultúráját, történelmét és politikai berendezkedését. Képesek megszerzett tudásuk gyakorlati alkalmazására nyelvi közvetítői feladatok ellátásával a kulturális élet számos területén. Megfelelő ismeretekkel rendelkeznek tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatásához.

A mesterképzési szakon végzettek ismerik:

  • a Közös Európai Referenciakeret C2 szintének megfelelően a francia nyelvet,
  • a francia nyelv grammatikai rendszerét,
  • az írásbeli és szóbeli kommunikáció sajátosságait,
  • az árnyalt és tudatos nyelvhasználat szabályait, valamint rendelkeznek az ehhez szükséges aktív és passzív szókinccsel,
  • a francia/frankofón irodalom és kultúra főbb ismeretanyagát,
  • a francia nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket,
  • azokat az új nyelvészeti, irodalmi és kultúrával kapcsolatos kutatási irányzatokat, amelyek szükségesek lehetnek egy jövendő kutatási stratégia kialakítása vagy kutatási együttműködés szempontjából.



A mesterképzési szakon végzettek alkalmasak:

  • ismereteik tudományos fórumokon való megjelenítésére, a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenységre és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására,
  • saját tudásuk magasabb szintre emelésére, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére,
  • a szűkebb szakterületükön jelentkező újabb ismeretek, irányzatok megítélésére, szakmai horizontjukba, mindennapi szakmai gyakorlatukba történő beépítésére és használatára,
  • önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására,
  • alapos értelmiségi tájékozottságot, nagyfokú kreativitást, valamint a francia nyelvvel és kultúrával összefüggő elmélyült ismereteket igénylő munkakörök ellátására,
  • francia nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti magas szinten való bemutatására,
  • a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére.