(A 15/2006 sz. OM rendelet 4. számú mellékletének 5.1.3 pontja szerint a tanári mesterképzés
hallgatóinak portfóliót kell készíteniük.)
1. A portfólió fogalma
A portfólió = dokumentumdosszié (etimológiailag: „levélhordó tárca”); „olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását” (Bird 1990; idézik Barton és Collins, 1993, 203.).
A portfólió a pedagóguspálya megismerésére irányuló és a vezetőtanár irányításával végzett gyakorlat tapasztalatainak, valamint az összefüggő, szakképzettségenkénti egyéni gyakorlatok során gyűjtött, illetve a tanítást, gyakorlatot kísérő szeminárium tapasztalatainak a rendszeres összegzése, e tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése vagy tanításához szükséges segédlet készítése.
2. A portfólió célja
A portfólió célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.
A portfóliónak tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismeretekre támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjein, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes dolgozni.
3. A portfólió tartalma
Darling-Hammond és Snyder (2000, 536-537.) háromféle dokumentumtípust sorol fel:
a) a tanítás illetve a gyakorlat során készített dokumentumok (óravázlat; hospitálási napló; óramegfigyelésekről készített feljegyzések; tematikus terv; tanórán kívüli tevékenység terve; tanítási óráról/iskolai foglakozásról készített audio-/ videofelvétel; képek; fényképek; szakmai munkaközösségi megbeszélés során készített jegyzetek, kiegészítő anyagok, dolgozatok, a tanítványok munkái),
b) a tanárjelölt reflexióit tartalmazó dokumentumok (a tanításon kívüli iskolai tevékenységekről (szakkör, testületi értekezlet, szülői értekezlet stb.) szóló feljegyzések saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; az iskolán kívüli tevékenységek köréből szerzett tapasztalatok írásos rögzítése saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; előadásokról készített és saját megjegyzésekkel (reflexiókkal) kísért jegyzet; valamely pedagógiai probléma leírása és a kezelésére/megoldására irányuló saját javaslatok; konferencián készített jegyzet reflexiókkal, tanári tanulási napló, reflektív jegyzetek az egyes dokumentumok magyarázatára),
c) a jelölt tanításáról mások által készített dokumentumok és értékelések (mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármely tevékenységére kapott, köztük akár az évfolyamtársak kritikai észrevételei).
A portfólió dokumentumai a hallgatóhoz rendelt mintatanterv függvényében értelemszerűen eltérőek lehetnek.
A jelölt maga válogathatja a dokumentumokat, de az a feladata, hogy portfóliójában a fejlődési útját az értékelő (és mások) számára nyilvánvalóvá, követhetővé tegye. A portfólióhoz bevezetőt kell írni, amelyben leírja alapvető céljait és a portfólió felépítését. Tartalomjegyzéket kell készíteni, világos és áttekinthető rendszerbe kell szervezni (és összefűzni) az anyagot. Minden egyes dokumentummal kapcsolatban három kérdésre kell világos eligazítást adni:
- mi ez a dokumentum,
- melyik tanári kompetenciához kapcsolódik és miért (a 9 kompetencia mindegyikéhez célszerű dokumentumot csatolni; lásd: 15/2006 sz. OM rendelet),
- hogyan mutatja be a jelölt fejlődését?
A dokumentumok gyűjtése folyamatosan történik, ezen belül a kitüntetett alkalmak a tanári mesterképzésbe beépített gyakorlatok, melyek kötelező részei a portfóliónak (Közoktatási gyakorlat I., II., III. -; Szakterületi iskolai gyakorlat -; Összefüggő egyéni gyakorlat dokumentumai).
Az alábbi táblázat tartalmazza azokat a dokumentumtípusokat, amelyek a tanári portfólió választható részébe kerülhetnek:
Dokumentumtípusok |
Órai megfigyelések rögzített változata (irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre) |
Szakcikk összegzése, értékelése |
A tanulók értékelése (teszt, feleltetés, portfólió stb.) |
Egy gyermek fejlődéséről készült esettanulmány |
A jelölt tanulásszervezésre vonatkozó felfogása, az olvasottakra való hivatkozással |
Külső szervekkel való kapcsolat dokumentumai |
Számítógépes dokumentumok (internetes keresés eredményei) |
Egy kooperatív munkát tükröző óra dokumentumai (terv, összegzés) |
Bármi1yen terv (óra-, tematikus terv, órán kívüli tevékenység terve) |
Bármilyen dolgozat, fogalmazvány, ami a sztenderdekkel (kompetenciákkal) összefügg |
Mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármilyen tanári tevékenységére kapott |
Látogatások dokumentumai, beleértve a jelölt szakmai látogatásait és a gyerekekkel tett látogatásokat is |
Közeli és távoli célkitűzések, valamint ezek teljesítése |
Speciális bánásmódot igénylő gyerekek számára készített egyéni terv |
Gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel készített interjúk |
Pedagógiai napló (a gyerekek nevének említése nélkül) |
Óravázlat |
Levelezés a szülőkkel |
Az információs és kommunikációs technológia alkalmazásának bizonyítékai |
Előadáson, konferencián készített jegyzetek reflexiókkal |
Megfigyelések jegyzőkönyvei |
Évfolyamtársak kritikai észrevételei |
A jelölt tanításfilozófiájának kifejtése |
Fényképek, képek, videofelvételek |
Tanulók portfóliói |
A jelölt által olvasott és reflektált öt évnél nem régebbi szakcikkek |
Valamely probléma megoldásának leírása |
Önképzési tervei, elképzelései |
Szakmai szervezetben, bizottságban való részvétel |
A jelölt által készített anyagok (taneszköz, poszter) |
Önkéntes tevékenység leírása |
Falus és Kimmel (2003, 66-68. o.)
A fő követelmény, hogy a portfólió mutassa be (dokumentálja) a jelöltnek az iskolai gyakorlat valamennyi területén (tanítás; tanításon kívüli iskolai tevékenység; iskolán kívüli tevékenység) elvégzett munkáját. Ez a megfelelés alapkövetelménye. A portfólió értékelésében/minősítésében ugyanakkor a fő szempont nem a mennyiség, hanem a tanári mesterség (kompetenciák) mind szélesebb területének lefedése; a reflexiók szakmaisága, mélysége, a fejlődési út bemutatása.