Útmutató a portfólió készítéséhez - Tanári MA szakos hallgatók részére

(A 15/2006 sz. OM rendelet 4. számú mellékletének 5.1.3 pontja szerint a tanári mesterképzés

hallgatóinak portfóliót kell készíteniük.)



1. A portfólió fogalma


A portfólió = dokumentumdosszié (etimológiailag: „levélhordó tárca”); „olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását” (Bird 1990; idézik Barton és Collins, 1993, 203.).


A portfólió a pedagóguspálya megismerésére irányuló és a vezetőtanár irányításával végzett gyakorlat tapasztalatainak, valamint az összefüggő, szakképzettségenkénti egyéni gyakorlatok során gyűjtött, illetve a tanítást, gyakorlatot kísérő szeminárium tapasztalatainak a rendszeres összegzése, e tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése vagy tanításához szükséges segédlet készítése.


2. A portfólió célja


A portfólió célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.


A portfóliónak tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismeretekre támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjein, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes dolgozni.


3. A portfólió tartalma


Darling-Hammond és Snyder (2000, 536-537.) háromféle dokumentumtípust sorol fel:


a) a tanítás illetve a gyakorlat során készített dokumentumok (óravázlat; hospitálási napló; óramegfigyelésekről készített feljegyzések; tematikus terv; tanórán kívüli tevékenység terve; tanítási óráról/iskolai foglakozásról készített audio-/ videofelvétel; képek; fényképek; szakmai munkaközösségi megbeszélés során készített jegyzetek, kiegészítő anyagok, dolgozatok, a tanítványok munkái),


b) a tanárjelölt reflexióit tartalmazó dokumentumok (a tanításon kívüli iskolai tevékenységekről (szakkör, testületi értekezlet, szülői értekezlet stb.) szóló feljegyzések saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; az iskolán kívüli tevékenységek köréből szerzett tapasztalatok írásos rögzítése saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; előadásokról készített és saját megjegyzésekkel (reflexiókkal) kísért jegyzet; valamely pedagógiai probléma leírása és a kezelésére/megoldására irányuló saját javaslatok; konferencián készített jegyzet reflexiókkal, tanári tanulási napló, reflektív jegyzetek az egyes dokumentumok magyarázatára),


c) a jelölt tanításáról mások által készített dokumentumok és értékelések (mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármely tevékenységére kapott, köztük akár az évfolyamtársak kritikai észrevételei).


A portfólió dokumentumai a hallgatóhoz rendelt mintatanterv függvényében értelemszerűen eltérőek lehetnek.


A jelölt maga válogathatja a dokumentumokat, de az a feladata, hogy portfóliójában a fejlődési útját az értékelő (és mások) számára nyilvánvalóvá, követhetővé tegye. A portfólióhoz bevezetőt kell írni, amelyben leírja alapvető céljait és a portfólió felépítését. Tartalomjegyzéket kell készíteni, világos és áttekinthető rendszerbe kell szervezni (és összefűzni) az anyagot. Minden egyes dokumentummal kapcsolatban három kérdésre kell világos eligazítást adni:

- mi ez a dokumentum,

- melyik tanári kompetenciához kapcsolódik és miért (a 9 kompetencia mindegyikéhez célszerű dokumentumot csatolni; lásd: 15/2006 sz. OM rendelet),

- hogyan mutatja be a jelölt fejlődését?

A dokumentumok gyűjtése folyamatosan történik, ezen belül a kitüntetett alkalmak a tanári mesterképzésbe beépített gyakorlatok, melyek kötelező részei a portfóliónak (Közoktatási gyakorlat I., II., III. -; Szakterületi iskolai gyakorlat -; Összefüggő egyéni gyakorlat dokumentumai).


Az alábbi táblázat tartalmazza azokat a dokumentumtípusokat, amelyek a tanári portfólió választható részébe kerülhetnek:


Dokumentumtípusok

Órai megfigyelések rögzített változata (irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre)

Szakcikk összegzése, értékelése

A tanulók értékelése (teszt, feleltetés, portfólió stb.)

Egy gyermek fejlődéséről készült esettanulmány

A jelölt tanulásszervezésre vonatkozó felfogása, az olvasottakra való hivatkozással

Külső szervekkel való kapcsolat dokumentumai

Számítógépes dokumentumok (internetes keresés eredményei)

Egy kooperatív munkát tükröző óra dokumentumai (terv, összegzés)

Bármi1yen terv (óra-, tematikus terv, órán kívüli tevékenység terve)

Bármilyen dolgozat, fogalmazvány, ami a sztenderdekkel (kompetenciákkal) összefügg

Mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármilyen tanári tevékenységére kapott

Látogatások dokumentumai, beleértve a jelölt szakmai látogatásait és a gyerekekkel tett látogatásokat is

Közeli és távoli célkitűzések, valamint ezek teljesítése

Speciális bánásmódot igénylő gyerekek számára készített egyéni terv

Gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel készített interjúk

Pedagógiai napló (a gyerekek nevének említése nélkül)

Óravázlat

Levelezés a szülőkkel

Az információs és kommunikációs technológia alkalmazásának bizonyítékai

Előadáson, konferencián készített jegyzetek reflexiókkal

Megfigyelések jegyzőkönyvei

Évfolyamtársak kritikai észrevételei

A jelölt tanításfilozófiájának kifejtése

Fényképek, képek, videofelvételek

Tanulók portfóliói

A jelölt által olvasott és reflektált öt évnél nem régebbi szakcikkek

Valamely probléma megoldásának leírása

Önképzési tervei, elképzelései

Szakmai szervezetben, bizottságban való részvétel

A jelölt által készített anyagok (taneszköz, poszter)

Önkéntes tevékenység leírása

Falus és Kimmel (2003, 66-68. o.)


A fő követelmény, hogy a portfólió mutassa be (dokumentálja) a jelöltnek az iskolai gyakorlat valamennyi területén (tanítás; tanításon kívüli iskolai tevékenység; iskolán kívüli tevékenység) elvégzett munkáját. Ez a megfelelés alapkövetelménye. A portfólió értékelésében/minősítésében ugyanakkor a fő szempont nem a mennyiség, hanem a tanári mesterség (kompetenciák) mind szélesebb területének lefedése; a reflexiók szakmaisága, mélysége, a fejlődési út bemutatása.