boritokep_irodalomora

Irodalom- és nyelvtanórák nem középiskolás fokon

Szögedi vagy szegedi? Mi a köze Prométheusznak a szörnyűségekhez? Már a 16. században is létezett Facebook? Hogyan értelmezhetjük Tolkient és a fantasy irodalmat? Minden kérdésre választ kaphattok a BTK rendhagyó magyaróráin.

Az SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézete elindított egy programot, melynek keretében Szeged és a régió középiskoláival együttműködve próbálják felkelteni a diákok irodalmi és nyelvészeti érdeklődését rendhagyó irodalomórák keretében.


A tematikát az intézet oktatói úgy dolgozták ki, hogy a diákokat érdeklő, hasznos, illetve a tananyagba illeszthető témát mutathassanak be, figyelembe véve az évfolyamot és a középiskola típusát.


bethlen9


Fogarasi György intézetvezető egyetemi docens szerint a magyar szak magas szintű műveltséget nyújt és önálló, kreatív gondolkodásra tanít, melyet nem csupán a bölcsészettudomány terén alkalmazhatnak az itt végzettek. A rendhagyó irodalomórák során tanár és diák egyaránt leszűrheti, milyen újszerű irányokba haladnak ma a bölcsészettudományok: így a fantasy irodalomtól a popkultúráig, a nyelvi manipuláció kérdéskörétől a kortárs filmig sokféle, nem szorosan a hagyományos magyarórákhoz tartozó téma is megjelenik ezeken az előadásokon.


A hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnáziumba második alkalommal szerveztek rendhagyó irodalomrórát. Simon Ferenc, a középiskola magyar-könyvtár szakos tanára fontosnak tartja, hogy itt az egyetemi oktatókkal is megismerkedhetnek a diákok és más gondolkodásmód felől közelíthetnek a különféle irodalmi alkotásokhoz. Szakmai szempontból az emelt szintű érettségire való felkészítésben is hasznosak ezek az órák. Ez alkalommal az antik és modern Prométheusz-ábrázolásokkal és különböző szonettváltozatokkal találkozhattak a diákok Petrarca műveitől egészen a kortárs magyar költészetig.


bethlen5


Simon Ferenc azt is kiemelte, hogy tapasztalatai szerint nőtt az érdeklődés humán területen a tanár szak iránt. Szántó Mária és Rozsos Edina, a gimnázium 12. osztályos tanulói a témában elhangzott érdekességeket emelték ki. Edina, – aki a felvételin első helyen jelölte meg az SZTE BTK magyar-történelem osztatlan tanár képzését, – elmondta, szerinte az a leghasznosabb ezekben az előadásokban, hogy jobban kibontanak egy-egy témát, és más szemszögből láttatják a hagyományos irodalomórákon elhangzottakat.


A szervezők Szeged vonzáskörzetén kívülre is szeretnék kiterjeszteni a programot, főként azokba a városokba, ahol nagy az érdeklődés a bölcsész képzések iránt. Az eddigi előadások során a tanszékek oktatói szentesi, makói, hódmezővásárhelyi, kecskeméti és szegedi középiskolákba látogattak el, de nyitni szeretnének Békés megye felé is. Fontos továbbá, hogy népszerűsítsék a magyar nyelvvel és irodalommal kapcsolatos kutatásokat, és hozzájáruljanak ahhoz, hogy kreatív, egyéni ötletekkel előálló diákok kerüljenek ki az iskolapadokból.


bethlen_kep2



A program részleteiről és tematikájáról a Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet oldalán találhattok további információt.



Burkus Márti, marketing gyakornok


Friss Hírek

Friss Hírek RSS

Boritokep_30

Az SZTE BTK Hispanisztika Tanszék által idén immár hatodik alkalommal megrendezett Spanyol tanulmányi verseny díjátadóját április 12-én rendezték meg a kar Auditorium Maximum termében. Az ország különböző pontjairól érkező nyertes és különdíjjal kitüntetett csapatok a megjelent diplomatáktól vették át nyereményeiket.