„Azt remélem, hogy a díj annak is szólt, hogy az elmúlt tíz évben tudatosan arra törekedtünk, hogy szinte piaci alapon működő szolgáltatói irodát működtessünk” – mondja Fekete Csaba. A főosztályvezető díjához kapcsolódó laudációban kiemelték az elektronikus hallgatói ügyintézési tevékenység népszerűsítését. Mint ismeretes, a HSZI-hez kapcsolódik a MODULO-rendszer működtetése, szervezése, fejlesztése, de munkájuk van az elektronikus jegyzettámogatási rendszerben is.
Fekete Csaba célja a rendszer tökéletessé tétele. Fotó: Segesvári Cs. |
„Lánglelkű hősként az akkori igazságtalan szoctám-rendszert akartam megreformálni” – meséli Fekete Csaba pályája kezdetét, mikor 1994-ben TTIK HÖK alelnök, majd 1995-től EHÖK-elnök lett. A tüntetések ellenére mégis bevezették a tandíjat, majd 1998-ban jöttek az új plasztik diákigazolványok – mindezek kezelése komoly adminisztrációt igényelt, és felvetette egy központi, adminisztrációs iroda szükségességét, amely minden – nem tanulmányi jellegű – hallgatói ügyintézést elvégezne – és őt ez egyre jobban érdekelte. 1998-ban Fekete Csaba a JATE Gazdasági Hivatalban hallgatói nyilvántartási koordinátorként egy egységes hallgatói nyilvántartási rendszer bevezetésének lehetőségét vizsgálta, majd 2000-ben az egyetemi integráció egyik első lépéseként Mészáros Rezső rektor javaslatára létrehozott HSZI vezetője lett.
Egy egészen friss eredmény: az EHÖK és a HSZI munkája révén szeptembertől valószínűleg új ösztöndíjrendszer lép életbe. Ha valaki több képzésen (felsőfokú szakképzés, BA/BSc, MA/MSc) képes jól tanulni, akkor arányosan, az adott képzésen teljesített kreditek arányában többször kaphat ösztöndíjat. Ráadásul egy menetben, egy helyen, egyszerre történik majd az egész számítás.
Karonként, illetve képzésenként más-más számítási algoritmus – ez a jelen. Most ha a hallgatónak van egy FSZ-képzése például a JGYPK-n, mellette MA-s a BTK-n, akkor mindkét intézmény lekéri a képzési normatívát, a hallgató mind a két helyen teljesít, hallgatói normatívát viszont csak egyet fog kapni. Ha például a BTK az anyaintézménye, és ott halaszt, akkor miért ne kaphatna az FSZ-en a teljesítéséért ösztöndíjat és szoctámot? – teszi fel a kérdést Fekete Csaba.
Az egyes karok a hallgatói normatívának ugyanakkora részét fordítják tanulmányi ösztöndíjra, minden hallgató után. Az új rendszerben ezt a normatívarészt fogják úgy osztani, hogy minden hallgatónak minden olyan képzésén számolnak ösztöndíjat, ahol megfelel az ösztöndíj-képesség feltételeinek, vagyis nem első féléves és az adott félévben nappali tagozatos, államilag támogatott és aktív. Ha a hallgató több képzésben vesz részt, akkor minden úgynevezett kalapban – azonos ösztöndíj-számítási csoportban – arányos részét viszi a pénzének, és minden kalapban kaphat ösztöndíjat. Ha például öt kalapba tartozik, akkor minden képzésben a pénzének az egyötödét viszi, és progresszív módon arányosítva mind az öt képzésén kaphat tanulmányi ösztöndíjat.
Arany Mihály